A grafikai nyomtatás rejtelmei, avagy mi történik a kulisszák mögött?

Sok információs anyag foglalkozik a nagyformátumú grafikai nyomtatással, de mi is zajlik a háttérben? Miért nem mindegy, hogy miből, mivel, hogyan és mire nyomtatunk? „Professzionális minőségű nyomtatást szeretnénk”, sokan így írják le az igényüket, amikor nagyformátumú nyomtatót keresnek. Nézzük meg ezeket a célokat és magát a technológiát, hogyan is készülnek ezek a nyomatok, hogy kicsit jobban átlássuk, miről is van szó, és így közelebb kerülünk a döntésünkhöz.
Mire szeretnénk használni?
Ez az első és a legfontosabb kérdés. Mobilos képet akarunk falnyi méretben? Vagy fotókiállításra készülünk, esetleg nyomdai előkészítés is célkeresztben van?
Milyen típusú munkához – grafika, poszter, reklámanyag, fotó, kültéri kiállítás, megállító tábla, stb. – kell a nyomtató? Mik az elvárások? Ki a célközönség? Vannak-e speciális követelmények (méret, színhelyesség, UV állóság stb.)?
Hol és hogyan nézik majd: kiállításon, otthon, többször veszik kézbe? Vagy plexi mögött lesz, esetleg csak keretbe feszítve?
A részletgazdagság és színhűség sok esetben nemcsak a plotter műszaki paraméterein, hanem már a bementi anyag minőségén is múlik: ha a képfájlt nem tudjuk megfelelően előállítani, nem lesz professzionális a nyomat minősége. (Nem érdemes versenyautót venni, ha nem tudjuk vezetni, ráadásul az M7-es péntek délután úgyis tele van, és araszolni kell.)
Láthatatlan precizitás: a grafikai nyomtatás művészete
Azért szeretnénk grafikai plottert vásárolni/használni, mert nagy fedettségű, kiváló minőségű, színhelyes nyomatokat akarunk készíteni, jó minőségű médiákra értékesítési, kiállítási, referencia-, nyomdai előkészítési stb. céllal. A tinta minősége, felhasználási mennyisége lényegesen nagyobb, mint az alapszínekkel dolgozó mérnöki nyomtatók esetén.
Tudatos tervezést igényel a felhasználás előkészítése, a folyamatos üzemeltetés biztosítása. A thermal inkjet technológiát használó tintasugaras nyomtatók esetén nagyon rövid idő alatt, közel 200 Celsius fokos hőmérséklet-különbség hatására fúvókák ezrein keresztül hagyják el felfoghatatlanul kicsi tintacseppek a nyomtatófejet, hogy abból a rendkívül precíz vezérlés hatására a monitoron látott képhez a lehető legjobban hasonlítót kapjuk.
A feladat rendkívül összetett, ami javarészt láthatatlan a felhasználó számára, bármelyik szakaszában fellépő zavar értékelhetetlen minőséget eredményez:
- a képforrás megfelelő kidolgozása/beszerzése -> a képszerkesztő környezet tudatos használata,
- a nyomatási folyamat előkészítése (milyen média, milyen színtér, ki ”manipulálja” a színeket?...),
- a feladathoz megfelelő plotter választása (nem mindegy, hogy csak egyszerű szóróanyagot, információs plakátot vagy művészetet értő/látó közönségnek kiállításra nyomtatunk),
- és a sor legvégén a nyomtatófej fúvókáinak tökéletesen kell működnie, hogy a kívánt minőség elérhető legyen az adott feladathoz gondosan kiválasztott médián.
Hogyan lehet elérni a kívánt nyomtatási minőséget?
Ahhoz, hogy a nyomtatófejben lévő fúvókák rendben működjenek, rendszeres tisztításuk szükséges: legjobb tisztítás a nyomtatás, ekkor a költséges tinta „termel" a papíron, és nem a fejtisztító állomás tintagyűjtőjében végzi, ami kidobott pénz. Természetesen gyakori nyomtatás esetén megtörténik a fúvókazóna-takarítás, de optimális használat esetén jól tervezhető ml/m2 felhasználással számolhatunk nagyfedettségű nyomatok esetén, jól tervezett működtetés esetén 8–12 ml/m2 környékén dolgozhatunk. Ha keveset nyomtatunk (nincs felépített célközönség, csak ad-hoc szerveződnek kiállítások...), akkor ennek többszöröse is lehet a felhasznált tinta mennyisége, aminek javarésze nem papírra megy, és így az üzemeltetési költségek jelentősen növekedhetnek.
Legyen konkrét tervünk!
Amennyiben nincs még előzetes alapos tervezés, kialakult koncepció, célközönség, feladatfelépítés, akkor számolnunk kell azzal, hogy a 7–12 színes nyomtató üzemeltetése nagyobb terhet ró ránk mindaddig, amíg egy flottul működő folyamatos megrendelési kör ki nem alakul. Ha az építkezési fázisban grafikai szempontokból visszafogottabb képességű alapszínes (például 4 vagy 5 színes) nyomtatóval indulunk, akkor hosszabb távon előnyt kovácsolhatunk belőle, és a grafikai feladatok mellett egyéb megrendelői (mérnöki, néhány színes információs plakátok) körre is célozhatunk.
Nem mindegy, hol lesz a nyomtatónk
Grafikai nyomtatók esetén a felhasználási környezet legalább annyira fontos, mint az optimális termeléshez az üzemeltetés folyamatosságának biztosítása. A megfelelő klimatizálás (20–25 Celsius fok hőmérséklet, 30–60%-os páratartalom), a csökkentett szálló anyag koncentráció (légtisztítás) sok bosszúságtól megkímélhet bennünket. A nyomatok problémamentes kezeléséhez elegendő és megfelelően kialakított bútorozott tér szükséges.
Fontos megtervezni, hogy hol és miként tároljuk a médiákat (fotópapírokat, vásznat), hogy könnyen, sérülésmenetesen tudjuk kezelni őket, olykor jelentős méretük ellenére. A nyomtatás végén a média profilban meghatározott szárítási időn túl is célszerű a kényes alapanyagok pihentetése. Mindig használjunk a kezünk méretéhez igazodó tiszta cérnakesztyűt, elkerülendő a felület szennyezését (csúnya, foltos nyomatot eredményezhet néhány zsíros, nedves ujjlenyomat), és lehetőleg csak az élek mentén érjünk a médiához.
Mire nyomtassunk?
Az adott feladathoz jól illeszkedő médiát válasszunk, hiába a festék több évtizedes tartóssága, ha egy kedvezőbb árú média alkalmatlan az adott körülmények közötti használatra. Az adott feladathoz legjobban illeszkedő gyártói vagy gyártó által javasolt médiával sokat spórolhatunk, és megrendelőnk is visszatér újabb nyomtatási igénnyel, nem pedig pár hónap alatti jelentős nyomatminőség-vesztési reklamációval.
Kizárólag eredeti, gyári festéket használjunk!
Az olcsóbb, ellenőrizhetetlen kémiájú festékek használata nagyon drága tanulópénzt jelenthet sokszínes grafikai nyomtatók esetén, a média felületén kialakuló kémiai reakciók az alapvető megjelenést (kontúrok, színhatárok, átmenetek…), színhelyességet befolyásolhatják, a tinta útján (patron/szelep -> csővezeték -> nyomtatófej -> fejtisztító egység) olyan kiválásokat, lerakódásokat eredményezhet, amelynek javítása több százezres tételt is jelenthet.
Csak gyári festékekkel garantált a gyártó által meghatározott színtér-reprodukció és a plotter megfelelő működése.
Színkalibráció
Amennyiben fontos a színhelyes nyomtatás, úgy a színkalibrációt el kell végezni, hogy összehangoljuk a bemenetet a kimenettel.
A színérzékelés szubjektív: a gyártó és a megrendelő között az adott megvilágítási helyszínen a színérzékelésből fakadó vitás helyzetek elkerülésére szabványosított színpaletták alkalmazása segíthet. Ehhez a gyártási munkafolyamat elemeinek színreprodukcióját be kell állítani. Megfelelő eszközzel kalibrálni szükséges mind a megjelenítést, mind az adott médiára való nyomtatást. A kalibrálóeszközzel mért színértékek és a szabványos értékek közötti eltérés kompenzálása színprofil létrehozással, majd annak alkalmazásával történik.
Most, hogy alaposan körbejártuk a minőségi nyomtatást, már csak a számunkra megfelelő grafikai nyomtatót kell kiválasztanunk. A következő cikkünkben az előre meghatározott célnak a legjobban megfelelő grafikai nyomtató kiválasztásában segítünk.
Plotter és kellékanyag:
E-mail: lfp@terc.hu
Telefon: +36 (20) 432-0702