Blog

Plotter üzembe helyezése és karbantartása

2024.05.01 00:01
Plotter üzembe helyezése és karbantartása

A nagyformátumú nyomtató üzembe helyezése és rendszeres karbantartása kulcsfontosságú a hosszú élettartam és a megfelelő teljesítmény érdekében és egy kis odafigyeléssel megelőzhetők a komolyabb problémák. De, mint minden más gép, a nyomtatók is hajlamosak hibásan működni szoftver- vagy hardverproblémák miatt. Mit tudunk tenni, hogy megelőzzük a meghibásodást, és mi teendő hibajelenségek esetén? Kezdjük a legelején!


Sikerült kiválasztani a megfelelő plottert. Mi a következő lépés?

Nem véletlenül nevezik a plottert nagyformátumú nyomtatónak. Még a legkisebb, A1 széles gépek is nagyobbak, nehezebbek, mint egy irodai nyomtató. Ezeknek a szállítása, mozgatása vagy emeletre felvitele általában több embert igényel, éppen ezért érdemes előre átgondolni a logisztikai lehetőségeket, adott esetben szállító cégre bízni.

A következő kérdés, hogy mi magunk helyezzük-e üzembe a nyomtatót, vagy szakszerviz segítségét kérjük?

Üzembe helyezés során kiemelt figyelmet kell fordítani a gyártói előírások alapján történő összeszerelésre. A nyomtatófej betétele fokozott odafigyelést igényel, a csővezeték tintaportjainak, a vezérlő kontaktnak pontosan a helyén kell lennie, ellenkező esetben akár szerviz tevékenységet okozó hardver hiba is előfordulhat. A nyomtatófej beállítása automatikusan történik, amihez ki kell jelölni a papírforrást, és be kell tölteni a médiát. Érdemes jó minőségű mérnöki, esetleg bevonatos (coated) papírra elvégezni a beállítást. A feltöltési és kalibrálási folyamatot követően a csatlakoztatást kell elvégezni. Javasolt a vezetékes hálózati (LAN) kapcsolat használata. Az esetek többségében rendelkezésre áll már vezeték nélküli hálózathoz való kapcsolódás lehetősége is, ekkor célszerű ellenőrizni a megfelelő lefedettséget. Mindenképpen javasolt a gyártó által az adott típushoz fejlesztett és a gépen futó operációs rendszernek megfelelő meghajtó program használata, és fontos ellenőrizni, hogy a nyomtató a legfrissebb belső vezérlőprogrammal (firmware) fusson.


Milyen körülmények az ideálisak egy nyomtató üzemeltetésére?

Amikor kiválasztjuk a nyomtató helyét, fontos figyelembe venni, hogy a plotterek bizonyos hőmérsékleti tartományokban működnek a legjobban, a túl meleg vagy hideg minőségi romláshoz vezethet. Megfelelő hőmérsékleten optimális teljesítmény érhető el, és megbízható, kiváló minőségű nyomatok készülnek. Az ideális működési környezet 15–30 °C és 20–80%-os relatív páratartalom között van.

A nyomtató pormentes helyiségben tartása szintén elengedhetetlen az üzembiztos működéshez. A felgyülemlett port és szennyeződést rendszeresen távolítsa el! Elkoszolódott gépeknél gyakran előfordulnak az alábbi hibajelenségek: valamelyik szenzor nem érzékeli a papírt (out of paper, OOP), vagy érzékeli, de nem ismeri fel a méretet, nem fűzi be a papírt, a fejtisztító állomás, fejkocsi elakad stb.

Előzze meg a meghibásodást a nyomtató rendszeres használatával!

Hibabejelentés esetén gyakran halljuk ügyfeleinktől, hogy vigyáztak a nyomtatóra, kímélték, keveset használták. Számos műszaki cikk esetében ez valóban segítség lehet, de a tintasugaras nyomtatókról ez nem mondható el. A nyomtatót használni kell, méghozzá rendszeresen, akkor is, ha épp nincsenek nyomtatási feladatok. A gépben sok tinta van, nemcsak a patronokban, hanem a nyomtatófejben, csőrendszerben is. Ha a plotter kikapcsolt állapotban van, vagy hosszabb ideig nem használják, akkor az alkatrészekben a festék beszáradhat.

Fontos tudni, hogy utángyártott tintapatronok használata mellett a nyomtatóra vonatkozó garancia nem érvényesíthető, és ezek a termékek (tekintve, hogy a kémiájuk nem ismert) a nyomtató korai vagy azonnali meghibásodását okozhatják, különös tekintettel a nyomtatófejre, csőrendszerre. A fúvókazónák eltömődhetnek, ami a nyomtatás minőségi romlásában nyilvánul meg.

A legtöbb nyomtató rendelkezik nyomtatófej-tisztító funkcióval, ami automatikusan lefut bizonyos időközönként, ezért fontos, hogy a nyomtató áram alatt, alvó állapotban legyen akkor is, ha nincs napi használatban. Heti 1-2 alkalommal érdemes tesztoldalt nyomtatni, és ha a próbanyomtatás nem tökéletes, javasolt plusz fejtisztítást végezni.

Frissítse nagyformátumú nyomtatója szoftverét is!

Az illesztőprogram- és firmware-frissítések szintén fontosak az eszköz minél gyorsabb működéséhez. Ha azt tapasztalja, hogy a nyomtató lassú, érdemes a memóriában maradt (megszakított vagy szüneteltetett) nyomtatási feladatokat ellenőrizni, és amire nincs szükség, azt törölni. Hálózaton keresztüli csatlakoztatás esetén javasolt annak sebességét is ellenőrizni, mert helytelen hálózati csatlakozás (rossz kábel, gyenge vezeték nélküli kapcsolat stb.) sokszor lassú, szakadozó nyomtatást, folyamatosan inaktívvá váló nyomtatót is okozhat.

 

Papírelakadás, nyomtatófejhiba, lassan nyomtat – kell-e minden esetben szakszerviz?

Számos jel utalhat arra, ha a nyomtatóval gond van: hibaüzenet (hardware error, system error), csíkosan nyomtat, nem megfelelő színek, firmware-problémák, papírelakadás, printhead error („There is a problem with the printer or ink system”), nem vágja le a papírt, furcsa zajok (kattanás, zúgás), esetleg a nyomtató egyszerűen nem kapcsol be.

Javasoljuk, hogy hibajelenség esetén mindig kérjenek segítséget szakszerviztől. Távoli segítségnyújtással bizonyos esetekben a felhasználó maga is meg tudja oldani a problémát néhány egyszerű lépésben. Például papírelakadás, begyűrődés (paper jam) esetén érdemes ellenőrizni, hogy maradhatott-e a gépben leszakadt papírdarab, de előfordulhat, hogy egy véletlenül a gépbe került idegen tárgy okozza a bajt.

Ha segítségre van szüksége, keresse szervizünket bizalommal!

Szerviz:

E-mail: szerviz@terc.hu

Németh Balázs Sándor
+36 (30) 464-1225

Dobos Róbert
+36 (70) 670-5197