Blog

Szélesformátumú nyomtató és szkenner beszerzése: vásárlás vagy bérlés?

2024.08.01 00:01
Szélesformátumú nyomtató és szkenner beszerzése: vásárlás vagy bérlés?

Amikor felmerül az igény egy új plotter vagy szkenner beszerzésére, azonnal egy nagyösszegű beruházásra gondolunk. Sok esetben ez nem várt kiadást jelent, és nem biztos, hogy belefér a költségvetésbe vagy hogy rövid távon megtérül a befektetés. Mit tehetünk, ha nem akarunk új gépet vásárolni? A válasz egyszerű: béreljünk!


Mi a különbség a bérlés és a vásárlás között?

Napjainkban a nagyformátumú nyomtatók és szkennerek bérlése egyre népszerűbb üzemeltetési forma.
Míg korábban inkább csak az irodai nyomtatóknál találkoztunk a bérlés lehetőségével, úgy mára egyre több szolgáltatónál érhetők el a mérnöki és grafikai plotterek, nagyformátumú és dokumentumszkennerek is bérleti konstrukcióban.

Egy új állóeszköz beszerzése a legtöbb cég életében előre tervezett beruházás, de előfordulhat olyan eset is, hogy azonnal szükségessé válik a vásárlás. Új igényekre történő gyors reagálás vagy egy nagyobb projekt, amihez nincs megfelelő berendezésünk, de előfordulhat olyan jellegű meghibásodás a már meglévő gépnél, hogy nem gazdaságos annak javítása.

Ilyen esetben igyekszünk a lehető legjobb megoldást megtalálni, és elkezdünk az interneten keresgélni, hogy honnan lehetne gyorsan, a legkedvezőbb áron beszerezni a terméket.

A webshopok kínálatában szereplő plotterek sok esetben a gyártónál vagy központi elosztóban vannak készleten, beszerzésük néhány napos átfutást jelenthet. A raktáron lévő termékek viszont a pénzügyi teljesítést követően akár már 1 napon belül átvehetők, szállíthatók.

Bérlés esetén a gépek azonnal elérhetők, és nincs magas induló költség, mert a berendezést nem kell megvásárolni. Előre egyeztetett időpontban történik a szállítás és üzembe helyezés, aminek része, hogy szakszerviz segít a nyomtató vagy szkenner használatának az elsajátításában, a számítógépekre telepítésben.

A vásárlás egyszeri nagyobb összegű költséget, a bérleti díj fix, teljes egészében elszámolható, havonta számlázandó költség.

Vásárlás esetén 1 vagy 2 év gyártói garancia vonatkozik a termékre, ami igény esetén hosszabb időre kiterjeszthető. Bérléskor a nyomtató hibájából eredő meghibásodásokért, alkatrészcserékért a teljes futamidő alatt a szolgáltató szervize felel.

Megvásárolt nyomtatók esetén a kellékanyagok (tintapatronok, nyomtatófejek, karbantartókazetták) beszerzése a felhasználó feladata és költsége, bérelt nyomtatóknál a szolgáltató biztosítja mindezt, és az elszámolás a ténylegesen elhasznált festékmennyiség alapján történik.

Teljeskörű üzemeltetési szerződés (TÜSZ) a saját tulajdonú és bérelt plotterekre, szkennerekre is köthető, karbantartási szerződés csak saját tulajdonú berendezésekre.


A bérlés legfontosabb szempontjai

Amennyiben bérlésben gondolkozunk, fontos, hogy a következő kérdéseket megválaszoljuk, így biztosak lehetünk benne, hogy az igényeinknek leginkább megfelelő géphez jutunk majd hozzá.

Plotterek esetében:

  • Milyen célra keresünk nyomtatót (tervrajz nyomtatáshoz és/vagy grafikai célra)?
  • Mi a legnagyobb várható szélesség, amit nyomtatni fogunk (610 mm, 914 mm, 1118 mm)?
  • Nagyságrendileg mekkora mennyiséget fogunk nyomtatni havonta (1-2 vagy akár 6-8-10 tekercset)?
  • Szükség van-e szkennerre?
  • Egytekercses vagy kéttekercses gépet használnánk?
  • Mennyi ideig bérelnénk a nyomtatót (rövid futamidőre keresünk berendezést vagy akár több évre, mert minél hosszabb a futamidő, annál alacsonyabb a havi bérleti díj)?

Hosszútávú bérlés esetén a futamidő végén lehetőség van a bérelt gépet megvásárolni, így egy alacsonyabb kivásárlási összegért a miénk lehet.


Plotter- vagy szkennervásárlás

Ha a vásárlás mellett dönt, szintén fontosak a fenti kérdések, kivéve a futamidőt. Arról, hogy milyen nyomtatót válasszon, korábbi cikkünkben olvashat.

Ez esetben az eszköz teljes vételárát kifizetve saját tulajdonú lesz a plotter, a szkenner. A gyártók különböző hosszúságú jótállási időt vállalnak, amely alatti meghibásodások esetén térítésmentesen elhárítják a hibát. A legtöbb gyártónál lehetőség van az eredeti garanciaidő kiterjesztésére 2, 3 vagy akár 5 évre is (HP esetében CarePack, Canon plottereknél ESP), egyes gyártók esetében ez lejáratkor tovább hosszabbítható (pl. HP Post-CarePack).


Mi szól a vásárlás és mi a bérlés mellett?

Elsősorban a pénztárcánk határozza meg, hogy be tudunk-e ruházni nagyobb értékű berendezésre, de emellett van több szempont is, amely fontos, hogy eldönthessük, melyik megoldás a jobb számunkra.

A vásárlás hátrányai

  • Magas kezdeti költségek: Nagy(obb) összegű beruházás, ami megterhelheti a vállalkozás készpénzkészletét.
  • A saját tulajdonunkba kerül a gép annak minden felelősségével, kockázatával.
  • Az eszköz karbantartásáról gondoskodni kell.
  • Ha meghibásodik, nekünk kell intézni a javíttatását.
  • Meghibásodáskor a szerviz akkor jön, "amikor ráér", nincs vállalt kiszállási, javítási határidő.
  • Figyelnünk és pótolnunk kell a kellékanyagokat, ha kifogynak (festékek), nekünk kell készletezni a kellékanyagokat.
  • Hosszabb távon nehezebben tervezhető esetleges drágább javítási költségek (nem várt komolyabb meghibásodás kockázata).

A vásárlás előnyei

  • Nincs szerződéses kötöttség.
  • Hosszútávon kedvezőbb lehet az ára (pl. ha nem hibásodik meg), magunk dönthetünk a karbantartásról, javításokról. 
  • Saját tulajdonú a berendezés, korlátozások nélkül (pl. eladható).

 



A bérlés hátrányai

  • Adott modellek közül választhatunk, ez általában kisebb kínálatot jelent.
  • Nincs tulajdonjog, nem rendelkezünk az eszköz felett, nem adhatjuk el, a bérleti megállapodástól függ, hogy a bérlet végén megvásárolhatjuk-e a berendezést.
  • A bérleti szerződés korlátozásokat tartalmazhat (pl. utángyártott tinta nem használható).
  • Nem minden esetben kapunk új eszközt (elsősorban rövid futamidejű bérleteknél).

A bérlés előnyei

  • Nem jelent egyszerre nagyobb kiadást, a pénz a vállalkozásban marad.
  • Rugalmas megoldás:
    • rövid távra is tökéletes, mert nem kötelezzük el magunkat
    • akár kiegészítőt is kérhetünk rövidebb-hosszabb időre (pl. egyes plotterekhez szkenner kérhető).
    • futamidő közben is cserélhető nagyobb vagy kisebb eszközre, 
    • vásárlás előtti kipróbálásra is hasznos,
  • A szervizt, a karbantartást a bérbeadó szolgáltatja, és gyorsan elhárítja a hibát.
  • Üzembiztos megoldás, mert
    • a rendszeres karbantartást a bérleti díj tartalmazza, így kisebb a meghibásodás esélye, 
    • hiba esetén szerződésben rögzített határidővel történik a javítás, nem akkor, amikor "ráér a szerviz".
  • A kellékanyag-, festékellátás folyamatos, a bérbeadó biztosítja (TÜSZ esetén).
  • Előre tervezhető, fix költség, nincsenek nem várt kiadások (pl. váratlan meghibásodás).

 

Összességében az igényeink, anyagi lehetőségeink és a tervezett idő mérlegelésével el tudjuk dönteni, melyik konstrukciót válasszuk. Akár kombinálható is a kettő, hiszen a bérelt eszköz később megvásárolható, vagy vásárlás előtt a konkrét típus próbaként ki is bérelhető.

Amennyiben a bérlés mellett döntött, itt találja bérelhető eszközeinket.

Kérdés esetén vagy bőveb felvilágosításért keressen minket elérhetőségeinken

E-mail: lfp@terc.hu

Telefon: +36 (20) 431-9193