Szélesformátumú nyomtató és szkenner beszerzése: vásárlás vagy bérlés?

Amikor felmerül az igény egy új plotter vagy szkenner beszerzésére, azonnal egy nagyösszegű beruházásra gondolunk. Sok esetben ez nem várt kiadást jelent, és nem biztos, hogy belefér a költségvetésbe vagy hogy rövid távon megtérül a befektetés. Mit tehetünk, ha nem akarunk új gépet vásárolni? A válasz egyszerű: béreljünk!
Mi a különbség a bérlés és a vásárlás között?
Napjainkban a nagyformátumú nyomtatók és szkennerek bérlése egyre népszerűbb üzemeltetési forma.
Míg korábban inkább csak az irodai nyomtatóknál találkoztunk a bérlés lehetőségével, úgy mára egyre több szolgáltatónál érhetők el a mérnöki és grafikai plotterek, nagyformátumú és dokumentumszkennerek is bérleti konstrukcióban.
Egy új állóeszköz beszerzése a legtöbb cég életében előre tervezett beruházás, de előfordulhat olyan eset is, hogy azonnal szükségessé válik a vásárlás. Új igényekre történő gyors reagálás vagy egy nagyobb projekt, amihez nincs megfelelő berendezésünk, de előfordulhat olyan jellegű meghibásodás a már meglévő gépnél, hogy nem gazdaságos annak javítása.
Ilyen esetben igyekszünk a lehető legjobb megoldást megtalálni, és elkezdünk az interneten keresgélni, hogy honnan lehetne gyorsan, a legkedvezőbb áron beszerezni a terméket.
A webshopok kínálatában szereplő plotterek sok esetben a gyártónál vagy központi elosztóban vannak készleten, beszerzésük néhány napos átfutást jelenthet. A raktáron lévő termékek viszont a pénzügyi teljesítést követően akár már 1 napon belül átvehetők, szállíthatók.
Bérlés esetén a gépek azonnal elérhetők, és nincs magas induló költség, mert a berendezést nem kell megvásárolni. Előre egyeztetett időpontban történik a szállítás és üzembe helyezés, aminek része, hogy szakszerviz segít a nyomtató vagy szkenner használatának az elsajátításában, a számítógépekre telepítésben.
A vásárlás egyszeri nagyobb összegű költséget, a bérleti díj fix, teljes egészében elszámolható, havonta számlázandó költség.
Vásárlás esetén 1 vagy 2 év gyártói garancia vonatkozik a termékre, ami igény esetén hosszabb időre kiterjeszthető. Bérléskor a nyomtató hibájából eredő meghibásodásokért, alkatrészcserékért a teljes futamidő alatt a szolgáltató szervize felel.
Megvásárolt nyomtatók esetén a kellékanyagok (tintapatronok, nyomtatófejek, karbantartókazetták) beszerzése a felhasználó feladata és költsége, bérelt nyomtatóknál a szolgáltató biztosítja mindezt, és az elszámolás a ténylegesen elhasznált festékmennyiség alapján történik.
Teljeskörű üzemeltetési szerződés (TÜSZ) a saját tulajdonú és bérelt plotterekre, szkennerekre is köthető, karbantartási szerződés csak saját tulajdonú berendezésekre.
A bérlés legfontosabb szempontjai
Amennyiben bérlésben gondolkozunk, fontos, hogy a következő kérdéseket megválaszoljuk, így biztosak lehetünk benne, hogy az igényeinknek leginkább megfelelő géphez jutunk majd hozzá.
Plotterek esetében:
- Milyen célra keresünk nyomtatót (tervrajz nyomtatáshoz és/vagy grafikai célra)?
- Mi a legnagyobb várható szélesség, amit nyomtatni fogunk (610 mm, 914 mm, 1118 mm)?
- Nagyságrendileg mekkora mennyiséget fogunk nyomtatni havonta (1-2 vagy akár 6-8-10 tekercset)?
- Szükség van-e szkennerre?
- Egytekercses vagy kéttekercses gépet használnánk?
- Mennyi ideig bérelnénk a nyomtatót (rövid futamidőre keresünk berendezést vagy akár több évre, mert minél hosszabb a futamidő, annál alacsonyabb a havi bérleti díj)?
Hosszútávú bérlés esetén a futamidő végén lehetőség van a bérelt gépet megvásárolni, így egy alacsonyabb kivásárlási összegért a miénk lehet.
Plotter- vagy szkennervásárlás
Ha a vásárlás mellett dönt, szintén fontosak a fenti kérdések, kivéve a futamidőt. Arról, hogy milyen nyomtatót válasszon, korábbi cikkünkben olvashat.
Ez esetben az eszköz teljes vételárát kifizetve saját tulajdonú lesz a plotter, a szkenner. A gyártók különböző hosszúságú jótállási időt vállalnak, amely alatti meghibásodások esetén térítésmentesen elhárítják a hibát. A legtöbb gyártónál lehetőség van az eredeti garanciaidő kiterjesztésére 2, 3 vagy akár 5 évre is (HP esetében CarePack, Canon plottereknél ESP), egyes gyártók esetében ez lejáratkor tovább hosszabbítható (pl. HP Post-CarePack).
Mi szól a vásárlás és mi a bérlés mellett?
Elsősorban a pénztárcánk határozza meg, hogy be tudunk-e ruházni nagyobb értékű berendezésre, de emellett van több szempont is, amely fontos, hogy eldönthessük, melyik megoldás a jobb számunkra.
A vásárlás hátrányai
- Magas kezdeti költségek: Nagy(obb) összegű beruházás, ami megterhelheti a vállalkozás készpénzkészletét.
- A saját tulajdonunkba kerül a gép annak minden felelősségével, kockázatával.
- Az eszköz karbantartásáról gondoskodni kell.
- Ha meghibásodik, nekünk kell intézni a javíttatását.
- Meghibásodáskor a szerviz akkor jön, "amikor ráér", nincs vállalt kiszállási, javítási határidő.
- Figyelnünk és pótolnunk kell a kellékanyagokat, ha kifogynak (festékek), nekünk kell készletezni a kellékanyagokat.
- Hosszabb távon nehezebben tervezhető esetleges drágább javítási költségek (nem várt komolyabb meghibásodás kockázata).
A vásárlás előnyei
- Nincs szerződéses kötöttség.
- Hosszútávon kedvezőbb lehet az ára (pl. ha nem hibásodik meg), magunk dönthetünk a karbantartásról, javításokról.
- Saját tulajdonú a berendezés, korlátozások nélkül (pl. eladható).
A bérlés hátrányai
- Adott modellek közül választhatunk, ez általában kisebb kínálatot jelent.
- Nincs tulajdonjog, nem rendelkezünk az eszköz felett, nem adhatjuk el, a bérleti megállapodástól függ, hogy a bérlet végén megvásárolhatjuk-e a berendezést.
- A bérleti szerződés korlátozásokat tartalmazhat (pl. utángyártott tinta nem használható).
- Nem minden esetben kapunk új eszközt (elsősorban rövid futamidejű bérleteknél).
A bérlés előnyei
- Nem jelent egyszerre nagyobb kiadást, a pénz a vállalkozásban marad.
- Rugalmas megoldás:
- rövid távra is tökéletes, mert nem kötelezzük el magunkat
- akár kiegészítőt is kérhetünk rövidebb-hosszabb időre (pl. egyes plotterekhez szkenner kérhető).
- futamidő közben is cserélhető nagyobb vagy kisebb eszközre,
- vásárlás előtti kipróbálásra is hasznos,
- A szervizt, a karbantartást a bérbeadó szolgáltatja, és gyorsan elhárítja a hibát.
- Üzembiztos megoldás, mert
- a rendszeres karbantartást a bérleti díj tartalmazza, így kisebb a meghibásodás esélye,
- hiba esetén szerződésben rögzített határidővel történik a javítás, nem akkor, amikor "ráér a szerviz".
- A kellékanyag-, festékellátás folyamatos, a bérbeadó biztosítja (TÜSZ esetén).
- Előre tervezhető, fix költség, nincsenek nem várt kiadások (pl. váratlan meghibásodás).
Összességében az igényeink, anyagi lehetőségeink és a tervezett idő mérlegelésével el tudjuk dönteni, melyik konstrukciót válasszuk. Akár kombinálható is a kettő, hiszen a bérelt eszköz később megvásárolható, vagy vásárlás előtt a konkrét típus próbaként ki is bérelhető.
Amennyiben a bérlés mellett döntött, itt találja bérelhető eszközeinket.
Kérdés esetén vagy bőveb felvilágosításért keressen minket elérhetőségeinken
E-mail: lfp@terc.hu
Telefon: +36 (20) 431-9193